Köp- och leveransvillkor

Priser
Moms ingår i alla priser med 25%. Fraktavgift tillkommer (se rubriken frakt för mer information).

Betalningsalternativ - Klarna Checkout

Betalningsmetoder som erbjuds via Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning och direktbetalning via bank. Fakturan skickas till dig när din order har skickats.

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Du kan läsa mer om klarnas villkor genom att klicka på länken: https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html

Leveranstid
Normal leveranstid är cirka 1-3 vardagar beroende på vart i landet du bor. Under högsäsong kan det ta lite längre tid. För varor från förbeställningssortimenetet gäller andra leveranstider: https://instila.se/info/forbestallning-aktuella-datum-och-information/

Leveranssätt
Vi skickar beställningar som postpaket eller brev. Förseningar på grund av fraktföretaget är utom vår kontroll och vi kan därför inte ta ansvar för detta.

Frakt
Fraktkostnaden räknas fram från varornas uppskattade vikt och redovisas direkt i kassan. Maxfrakt 65kr med PostNord. Om den uppskattade vikten inte stämmer vid packning så korrigerar vi det neråt innan din order skickas. Men frakten blir aldrig mer än vad som anges i kassan. 

Fraktgränser:
Upp till 50 gram = 9 kr.
51-100 gram = 18 kr.
101-250 gram = 35 kr.
251-500 gram = 53 kr. 
Över 501 gram = 65 kr. (Spårbart)

Scrapbookingpapper och cardstock (30,5 cm x 30,5 cm) är skrymmande - frakten blir därför alltid 65 kr när man beställer scrapbookingpapper.

Reklamation 
Vi vill att du som kund ska vara nöjd med ditt köp och vi gör vårt bästa för att kontrollera kvalitén på de varor vi säljer. Skulle du dock upptäcka ett fabrikationsfel när du fått din vara ska du givetvis meddela oss detta. Skicka ett mail till info@instila.se så ger vi dig intruktioner för hur du ska gå tillväga för att reklamera varan. Observera att reklamationer endast gäller för ursprungliga fel hos varan, inte förslitningar som uppkommit senare. Vi följer konsumentköplagen.


Ångerrätt och öppet köp
Om du av någon anledning har ångrat ditt köp har du enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor. Returfrakten betalas då av dig. Kontakta oss via kontaktformuläret eller skicka ett mail till info@instila.se innan du skickar tillbaka dina varor. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det att varan mottagits. Återbetalning sker snarast efter att vi mottagit de returnerade varorna.

Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på ditt paket ska du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postnord eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med postnord eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Outlösta (spårbara) paket
När ditt spårbara paket finns att hämta hos ditt utlämningsställe så får du ett sms till det mobilnummer du angivit (och/eller ett mejl till den mejladress du angivit). Du får hålla uppsikt efter detta sms/mejl.  Om du inte hämtar ut ditt paket (eller om du angett felaktig adress och ditt paketet därför kommer i retur till oss) så får du betala en avgift på för närvarande 149 kr som kompensation för frakt och omkostnader.

Reservationer
Vi reserverar oss för prisändringar utom vår kontroll t.ex. prishöjning av leverantör eller valutaändringar. Vi kan inte garantera att alla bilder återger exakta färger på varorna även om vi gör vårt bästa vid fotograferingen. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella tryckfel. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning där varor senare kommer att utgå ur sortimentet.

Force majeure 
Instila är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenare fullgörandet. Befriande omständighet anses vara krig, naturkatastrof, brand, konflikt på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll. 

Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS- och mejlutskick
Det mobiltelefonnummer och den mejladress du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering/mejl-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Drift & produktion:  Wikinggruppen